dinsdag 3 mei 2016

Patroon Puff Flower Kussen / Square

Patroon Puff Flower Pillow / Square

In mijn vorige blog zagen jullie ze al even voorbij komen de mooie bollen van het Moya Whisper Het Moya garen is een uniek garen, niet één bol is hetzelfde. Het haakt heerlijk, is zacht en ruikt ook nog eens lekker! Meer informatie over dit garen vind je HIER
Ik wilde met dit garen een mooi project haken, ik ging aan de slag en dit kussen is het resultaat.'

**English**
This pattern is very soon also available in English!


Het patroon van de square en het kussen heb ik voor jullie uitgeschreven en is HIER te downloaden. Tevens vind je het patroon hieronder.



Benodigdheden:
  • Haakkatoen;
ik haakte voor dit project met 4 verschillende kleuren Moya Whisper garen 100% katoen. De kleuren zijn Mint, Blush, London Sky & Thunder
Van Mint, Blush en London Sky haakte ik iets meer dan 1 bol per kleur op en van de Thunder bijna 2 bollen.
  • Haaknaald 3.5mm
  • stopnaald
  • kussenhoes 40 x 40 cm
  • binnenkussen 40 x 40 cm


Toer 1 (Mint)

Maak een magsiche ring, haak 3 lossen (is tevens je 1ste stokje) haak nog 11 stokjes. Sluit met een halve vasten in de 3de los van je eerste stokje


Toer 2 (Mint)
Haak 3 losse (1ste stokje) haak nog een stokje.
Haak tussen elk stokje van de vorige toer 2 stokjes (24stokjes totaal). Sluit met een halve vasten in de 3de los van je eerste stokje. Hecht af.


Toer 3 (London Sky)
Hecht aan tussen de groepjes van 2 stokjes, haak nu de puff steek, haak 1 losse en haak tussen het volgende groepje weer een puff steek. Haak rond. (12 puffs).
Sluit met een halve vasten in je eerste puff steek en hecht af.
Weet je niet hoe je de puff steek (Puff stitch) haakt? zoek hem even op op google. Op youtube vind je ook voorbeeldfilmpjes zoals HIER


Toer 4 (Blush)
Hecht aan op de losse tussen 2 puff steken.
Haak 3 losse en 3 stokjes, haak 1 losse. Haak daarna op elke losse van de vorige toer 4 stokjes en 1 losse. Haak dit rond. (48 stokjes). Sluit met een halve vasten in de 3de los van je eerste stokje. Hecht af.

Haak in totaal 16 keer Toer 1 t/m 4 , je hebt dan 16 binnenkantjes voor de Puff Flower Sqaure.

We gaan de sqaures aan elkaar haken opJoin As you go’ manier. Dus maak vast terwijl je haakt.
Om de sqaures aan elkaar te halen heb je er 1 nodig die al helemaal klaar is, dus je haakt 1 keer toer 5.

Toer 5 (Thunder)
Hecht aan op en losse (tussen 2 groepjes van 4 stokjes) van de vorige toer.
Haak 3 losse (tevens je 1ste stokje) en 3 stokjes, haak 1 losse. Haak 4 stokjes op de volgende losse van de vorige toer, haak een 1 losse. Nu gaan we de hoek haken, haak 2 dubbele stokjes, 1 stokje, 2 losse, 1 stokje, 2 dubbele stokjes en 1 losse. Herhaal dit rond. Sluit met een halve vasten in de 3de los van je eerste stokje. Hecht af.


Je hebt nu je eerst Puff Flower Square gehaakt!




De andere squares haak je aan elkaar volgens toer 5 maar haakt ze dan dus gelijk aan elkaar.
Weet je niet hoe de 'join as you go’ manier gaat, zoek dit even op internet. Op youtube staan ook meerdere uitleg filmpjes zoals HIER


Je kan natuurlijk ook 16 keer de volledig square haken en deze op een andere manier, zoals met vasten aan elkaar haken of aan elkaar naaien.
Hou er dan wel rekening mee dat het eind resultaat niet hetzelfde zal zijn als die van mij.



Als je alle squares aan elkaar hebt gehaakt haken we er nog een rand omheen.


Hecht aan, haak 2 losse (1ste halve stokje) haak rondom in elke steek een half stokje. Sluit deze toer met een halve vaste in de 2de losse van je 1ste halve stokje.


Haak daarna nog in ieder half stokje een vaste, haak rondom. Sluit met een halve vasten in de eerste vaste.

Nu is de bovenkant van je kussen klaar!
Om de bovenkant mooi vierkant te krijgen raad ik aan om het vierkant te blocken.
Als hij geblockt is naai je het vierkant met bijpassend garen op je kussenhoes.
Stop het kussen in je hoes en klaar ben je!


Natuurlijk kan je eindeloos spelen met de patroon, denk bijvoorbeeld aan een deken of een sjaal. Je kan het haken met allerlei soorten garen!



Heel veel succes en mochten er iets onduidelijk zijn, mail me gerust!


Mocht je het patroon hebben gehaakt zou ik het erg leuk als je dat laat weten.
Dit mag via de mail crochetaddictnl@gmail.com , via Instagram op mijn account @hipmetkleur (hashtag #puffflowersquare) of laat hier op de site een berichtje achter.


Liefs Mabel

3 opmerkingen:

  1. mooi hoor. die zachte kleuren zijn ook prachtig.

    lieve groet dinah.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi patroon, Mabel! Zachte kleurtjes met dat garen,
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen